محققان الیزابت رابینسون و گیل پرایس دریافتند که زوجین در ازدواج های ناخوشایند تمایل دارند که 50 درصد از روابط متقابل مثبت در ازدواج خود را دست کم بگیرند. همانطور که دکتر جان گوتمن توضیح می دهد ، هر زوج دارای "داستان تغییر سوئیچ" هستند.




هنگامی که سوئیچ روشن است ، زوج ها تمایل دارند با کمال میل به روزهای اولیه خود نگاه کنند. هنگامی که آنها در مورد روزهای سخت که صحبت کرده اند صحبت می کنند ، مبارزاتی را که از سر گذرانده اند ، جلال می دهند و از مصیبت وارده به همدیگر قدرت می گیرند.


اما هنگامی که سوئیچ خاموش است ، زوجین تمایل دارند روزهای ابتدایی خود را با نارضایتی و سرزنش نگاه کنند. برای برخی از این زوج ها ، ممکن است Story of Us Switch در وضعیت خاموش گیر کند.


همه ما هنگام داوری موقعیت ها یا افراد اشتباه می کنیم و تعصب بر بسیاری از نتیجه گیری های ما تأثیر می گذارد. عدم شناخت و مدیریت این تعصبات می تواند یک ازدواج ناخوشایند را در تاریکی حفظ کند.


تعصب تأیید

در دهه 1960 ، روانشناس انگلیسی پیتر ویسون آزمایش ساده ای را انجام داد و در آنجا موضوعات تحقیقاتی خود را با توالی سه شماره ارائه کرد ، مثلاً 2-4-6. ویسون سپس از افراد خود خواسته است با ارائه توالیهای عدد دیگری که از این قانون پیروی می کنند ، قانونی را که توالی را توصیف می کند ، شناسایی کنند. افراد وی سکانس های دیگری مانند 4-8-10 و 6-8-12 را ارائه دادند. هر موضوع نتیجه گرفت که این قانون دنباله ای از سه صعودی ، حتی عددی است. آنها اشتباه می کردند.


در آزمایش ویسون ، هر موضوع فرضیه ای درباره توالی سه عدد ایجاد کرد و برای اثبات آن آماده شد. از آنجا که هیچ کس به دنبال رد کردن فرضیه خود نبود ، آنها نتوانستند قانونی را که واسون اعمال کرده بود ، کشف کنند ، دنباله ای ساده از اعداد صعودی.


ویسون این پدیده را "تعصب تأیید" نامید. تعصب تأیید تمایل ما به پیگیری و اعتقاد به حقایقی است که "اثبات" آنچه را که قبلاً گمان می کنیم یا معتقد به صحیح بودن است. تعصب تأیید بر آنچه درمورد خودمان ، جهان و روابطمان باور داریم ، تأثیر می گذارد.


یک نمونه را در نظر بگیرید. جیمی و ریک غالباً در مورد هزینه بحث دارند. برای تولد جیمی ، ریک او را با شبی در یک رستوران جدید که شنیده جیمی در موردش صحبت می کند ، شگفت زده کرد. در حالی که میزبان آنها را در جدول خود قرار می دهد ، ریک متوجه می شود که جیمی از زمان ورود آنها کلمه ای نگفته است.


او می گوید: "به نظر می رسد ناراحت هستید." "من فکر کردم شما خوشحال خواهید شد."

او پاسخ می دهد: "ما نمی توانیم این مکان را تحمل کنیم." "آیا شما به منو نگاه نمی کنید؟ شما هرگز نگاه نمی کنید که چقدر چیزها هزینه دارند! "


برنامه ریک برای یک شب شاد با همسرش در بحث و گفتگو حل می شود زیرا ریک از انتخاب خود دفاع می کند ، و جیمی همچنان او را به هزینه های ناشایست متهم می کند.


در یک ازدواج ناخوشایند ، تعصب تأیید می تواند مخرب باشد ، به ویژه هنگامی که با تعصب منفی جفت شود.


تعصب منفی

تعصب منفی گرایش ما به توجه و وزن بیشتر به اطلاعات منفی است.


ریک متوجه شده است که رابطه وی با همسرش متفاوت به نظر می رسد از زمانی که جیمی از آنجا خارج شد و از سفر یک هفته ای به ملاقات مادرش بازگشت. بازدید از مادرش کاری است که جیمی سالی یک بار انجام می دهد ، اما ریک اصرار دارد این بار متفاوت باشد.


جیمی در حالی که دور بود ، به پیام های متنی ریک پاسخ نداد. او وقتی به او زنگ زد وقتی به توافق رسیدند ، وی به تلفن او جواب نداد. از زمان بازگشت ، به نظر او ساکت تر است و چند شب زود به رختخواب رفت. اکنون ریک معتقد است که جیمی از خودش فاصله گرفته است.


زوج های متاهل باید مراقب باشند که قبل از ارزیابی دقیق همه واقعیت ها نتیجه منفی در مورد رابطه خود به دست نیاورند. ارزیابی زودرس و منفی از ازدواج شما ممکن است شما را برای درگیری ، نارضایتی و طلاق غیر ضروری رقم بزند.


پس از یک ماه مشکوک شدن که جیمی از ازدواج خود رها شد ، پس از آنکه جیمی نتوانست به ریک پاسخ دهد وقتی که از اتاق دیگری در خانه به او در آشپزخانه تماس گرفت ، ریک با او روبرو شد.


ریک با عصبانیت گفت: "اگر شما دیگر مرا دوست ندارید ، چرا نمی توانید به جای تعطیل کردن به من بگویید؟"


جیمی در پاسخ گفت: "درباره چی صحبت می کنی؟"


او شروع به لیست جرائم خود کرد ، "شما وقتی مرا از اتاق دیگر صدا کردم ، مرا نادیده گرفتید. وقتی متن مادرتان بودید متن های من را برنمی گردانید. شما به تماس تلفنی من پاسخ ندادید. شما بدون من به رختخواب رفته اید ... "


"این چیست؟ من شما را از اتاق دیگر نشنیدم. " "ماشین ظرفشویی سر و صداهای زیادی می کرد."


در مورد سایر حوادث موجود در لیست تخلفات ریک ، معلوم است که باتری تلفن جیمی چند وقتی که در خانه مادرش بود ، فوت کرده بود و او نتوانست فوراً به شارژر خود برسد. شبهایی که او به رختخواب زود هنگام می رفت ، مجبور شد روز بعد از خواب بیدار شود تا جلسات اولیه خود را با مشتری انجام دهد.


پادزهرهای تعصب

دکتر گوتمن پنج ابزار شناسایی کرده است که زوجین می توانند از آنها به عنوان پادزهرهای مؤثر برای تأیید تعصب و تعصب منفی در روابط خود استفاده کنند.


1. فداکاری و تحسین

سرخوردگی و تحسین وقتی زیاد می شوند که زوج ها عمداً بر روابطشان ، تاریخ مشترک خود و شخصیت یکدیگر ، تحریک مثبتی کنند. هنگامی که آنها در مورد یکدیگر و رابطه آنها صحبت می کنند


منبع : sanykala